sunnuntai 22. syyskuuta 2024

Kristityn vapaudesta

Tällä viikolla olen oppinut kirkkohistorian luennoilla sen, että historian tekeminen ei lopu koskaan, koska se täytyy ajatella ja kirjoittaa aina uudestaan. Eri aikoina on ollut erilaiset tavat lähestyä historiaa ja tutkia sitä. Kun näkökulma vaihtuu, samoistakin historian tapahtumista syntyy aivan erilaista historiankirjoitusta.

(Koulussa opetetut tai muualta omaksutut, yleiset käsitykset historian kulusta ovat muuten hämmästyttävän usein aivan pielessä, senkin olen ehtinyt oppia. Esimerkkinä vaikka inkvisitio, joka oli oikeasti aikansa mittapuulla varsin humaani ja edistyksellinen laitos.)

Ajattelen, että sama pätee teologiaan. Senkään tekeminen ei lopu koskaan, koska samat asiat täytyy ajatella aina uudelleen ja uudelleen. Eri aikoina asioille löydetään erilaiset merkitykset ja tulkinnat ja niin kuuluukin olla. Siitä, mitä kristityt ennen uskoivat ja ajattelivat, kannattaa oppia, mutta jos yhden ajanhetken näkemys (tai mikä tahansa näkemys) lukitaan ainoaksi oikeaksi, mennään pian metsään.

Tämän sunnuntain aihe kirkossa, kristityn vapaus, herättää toiveikkuutta. Sanoma on se, että kristityt on kutsuttu palvelemaan totuutta ja rakkautta, ei perinnäissääntöjä tai toisten ihmisten mielipiteitä.

Naurahdin ironisesti tässä kohtaa, koska niin usein tuntuu siltä, että kristitty jos kuka on muiden mielipiteiden vanki. Täytyy yrittää kelvata toisille kristityille uskonsa kanssa. Tuomitsemisen pelko on jopa niin sisäistettyä, että alan herkästi ihan itsekseni tuomaroida omaa uskoani ja epäillä sen kelpaavuutta, vähän samaan tapaan kuin homoseksuaali voi kärsiä ympäristönsä häneen istuttamasta, sisäistetystä homofobiasta.

Ja ne perinnäissäännöt sitten. Jos Jeesus ja Paavali ja kumppanit vapauttivatkin kristityt noudattamasta juutalaisia perinnäissääntöjä, ovat kristityt erinomaisen lahjakkaita kehittämään uusia. Se on varmaan ominaisuus, jonka kanssa ihmiskunta on pääsemättömissä. Luodaan ja vakiinnutetaan rituaalisia muotoja ja käytäntöjä, kehitetään ajatusrakennelmia ja lukitaan ne uskonnollisiksi tunnustuksiksi. Ajattelun vapauden on silloin vaikea toteutua.

Mitä se kristityn vapaus sitten on? Menin kirkkoon kuulemaan aiheesta lisää, mutta en juuri viisastunut. Sen sijaan tein käytännön kokeen.

Aamu oli aika vaikea, vähän masentunut. Hankala päästä pystyyn, vaikka vaimo auttoi hieromalla uupuneita jäseniäni eloon. En ole jaksanut käydä kaupassa, joten jääkaappi oli tyhjä ja nekin vähät asiat, joita siellä oli, homeessa. Sellainen aamu, kun toivoisi voivansa mennä kirkkoon lepäämään, ihan vain makaamaan ja ottamaan messukylpyä.

Kaupungin toisella laidalla on seurakunta, jossa minulla on kirkkoherran lupa maata penkissä. Ovat kuulemma yrittäneet lanseerata ajatusta, että messussa olisi lupa ottaa rennommin, mutta ihmiset eivät suostu rentoutumaan, mokomat.

En jaksanut lähteä kaupungin toiselle laidalle, joten ajattelin, että ehkä uskallan laajentaa luvan koskemaan myös kotiseurakuntaa. Kirkkosalin takaosan sohvakin oli houkuttelevasti vapaana, vieressä korillinen kirkkokavereita eli pehmoleluja, jollaisen voi ottaa kainaloon messun ajaksi. Pari sohvatyynyä jos seurakunta vielä hankkisi, niin a vot.

Makasin siis sohvalla ja tein havaintoja mieleni sisällöstä. Ai että on nimittäin rankkaa toimia vastoin sosiaalisia normeja. Kokeilkaa itse maata messussa, jos ette usko. Aika hankala on rentoutua, kun mieli on äärimmäisen tietoinen siitä, että nyt en seiso vaikka kaikki muut seisovat. Energia menee sen stressaamiseen, mitä muut ajattelevat, vaikka tekstit puhuvat juuri siitä: kristityn vapaudesta olla noudattamatta perinnäissääntöjä, jos rakkaus vaatii muuta.

Stressaamiseni kohdistui lähinnä vieressäni nojatuolissa istuneeseen tuntemattomaan henkilöön, muu seurakunta kun istui selin minuun. Ehtoollisen alettua vieruskaveri kumartui sanomaan minulle jotakin. Oletin, että nyt tulee paheksuvaa palautetta makaamisestani tai sitten ehkä kehuja laulamisestani, sitä kun ihmiset välillä kiittelevät.

Mitä vielä, hän aivan tippa linssissä kiitteli sitä, että näytän esimerkkiä siitä, miten messussa voi ottaa rennosti, levätä Jumalan läsnäolossa. Ettei uskoa tarvitse suorittaa. Ehdotin, että jatketaan juttua kirkkokahveilla, ja niin sain uuden ystävän. Kannatti maata.

Innostuin ja elvyin tästä palautteesta niin paljon, että laitoin heti hyvän kiertämään ja kävin yllättämässä poikkeuksellisessa avokätisyyden puuskassa sen ihmisen, joka aina messun loputtua pyytää rahaa kirkon ovien ulkopuolella.

 

Saarna luomakuntamessussa

Saarna luomakuntamessussa 31.8.2025 Mikaelinkirkossa Kol. 1:12–20 Kirjeestä kolossalaisille, luvusta ...