Tuomiosunnuntai on takanapäin ja päässä kasa kieppuvia ajatuksia, joita täytyy jotenkin järjestellä.
Panostus
sanankuuloon pääsemiseksi oli aika kova: matkustin kaupungin toiselle laidalle
ja myöhästyin kolmesta eri kulkuneuvosta kuullakseni, mitä eräs arvostamani
pappi saarnaa päivän apokalyptisesta kattauksesta. Kyseessä oli pop-messu
musiikkilegenda Pave Maijasen kappaleiden säestämänä. En ollut kohderyhmää, en
edes tiedä, kuka on legendaarinen Pave Maijanen.
Minulla on ikävä, minulla on suunnaton ikävä. Sinulla on ikävä, sinulla on suunnaton ikävä, kaikui eteiseen, kun myöhässä saavuin kirkkoon. Kuulosti hyvältä. Olen muutenkin jo hoksannut, että pop-kappaleisiin saa huomattavasti lisää syvyyttä, kun vaihtaa Jumalan sen romanttisen rakkauden kohteen paikalle, jota lauluissa yleensä puhutellaan ”sinuksi”.
Päivän tekstit olivat kokoelma Raamatun järeintä apokalyptista kalustoa, ja olisin ollut vähän pettynyt, jos joku osa tästä tykistökeskityksestä olisi jätetty lukematta. Ei jätetty, kaikki luettiin: Danielin kirjaa, jossa ”monet maan tomussa nukkuvista heräävät, toiset ikuiseen elämään, toiset häpeään ja ikuiseen kauhuun” (Dan. 12:2), Ilmestyskirjaa, jossa elämän kirja avataan, Kuolema ja Tuonela heitetään tuliseen järveen ja samaan syssyyn kaikki ne, joiden nimeä ei kirjasta löydy (Ilm. 20:11–15), ja kirsikkana kakun päällä vuohet ja lampaat: ”ja niin he lähtevät, toiset iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään” (Matt. 25:46). Screenillä jopa näytettiin kuva, jossa poseerasivat vierekkäin vuohi ja lammas. Se oli vähän hassua.
– Mitä pahaa
vuohet ovat tehneet, kuiskasi vieruskaveri minulle. Siis mitä vuohi-eläimet
ovat tehneet päätyäkseen pahisten symboliksi.
– En tiedä. Mutta entä jos viimeinen tuomio on testi, sanoin minä puolestani vieruskaverille. – Ne pääsevät taivaaseen, jotka eivät hyväksy ihmisten jakamista kahteen leiriin.
Olin ajatellut mielenosoituksellisesti jäädä istumaan evankeliumin lukemisen ajaksi, mutta vahingossa nousin, kun muutkin nousivat. No ei se mitään, tuomiosunnuntain evankeliumista olen oppinut tavallaan tykkäämään. Se on varmaan maailmanhistorian täräyttävin puheenvuoro sen puolesta, että heikommista, ”vähäisimmistä” täytyy pitää huolta. Ehkä ikuiset palkkiot ja rangaistukset ovat vain Jeesuksen tapa alleviivata, että nyt hei ihan oikeesti.
Ja mitä me teemme, kuuntelemme täräyttävän tekstin, lähdemme kirkosta ja kävelemme Iso Numero -lehtiä ja joulukortteja kaupustelevien vähäisimpien ohi vaivautuneesti hymyillen, kun ei millään viitsisi raottaa kukkaronnyörejä. Niin ainakin minä tein. Sitä paitsi tekojen merkitys uskonelämässä on jo mitätöity, kun pelastus tulee yksin armosta, joten mitäpä sitä vaivautumaan. No, nyt lipsahti ironian puolelle.
Keskitysleirillä hiljattain vieraillut pappi puhui natsien suorittamasta ihmisten lajittelusta vuohiin ja lampaisiin ja siitä, miten hyvä ja paha kääntyivät tuolloin päälaelleen. Ihmisillä on taipumus nähdä itsensä lampaina, toiset vuohina, hän jatkoi, ja mukauttaa ajatteluaan ja moraaliaan niin, että tämä näkemys säilyy. Hän puhui maailmanpolitiikassa riehuvista koston kierteistä ja mainitsi apokalyptiikkaan hurahtaneet evankelikaalikristityt, jotka konkreettisesti aseistavat itseään viimeistä taistelua varten. Varmaan paljolta olisi vältytty, jos Ilmestyskirjan verenhuuruinen kostofantasia olisi aikoinaan jäänyt pois Raamatun kaanonista, mietin, mutta minkäs teet kun (vuohen)maito on maassa.
Pappi korosti saarnassaan tuomion yllätyksellisyyttä. ”Jumala ei kosta vääryyttä vääryydellä. Kun hän kerran palauttaa oikeuden, on lopputulos ihmisille yllätys.” Niinhän Matteuksen evankeliumi tuomiota kuvaa: lampaat ovat yhtä yllättyneitä tuomiosta kuin vuohetkin.
Olen täysin sen puolella, että ihmisiä tuupitaan pois tuomarin pallilta, jolle he kovin mielellään kapuavat istumaan, mutta vasta iltasella koiraa lenkittäessä hoksasin ajatella, että tuomion yllätyksellisyyden korostaminen saattaa olla aika traumatisoivaa sekin. Jos ihminen uskoo, että kuoleman jälkeen odottaa iankaikkinen autuus tai iankaikkinen kärsimys, tietysti hän haluaa säilyttää jonkinlaisen hallinnan tunteen siihen, kummassa leirissä hän itse seisoo viimeisellä tuomiolla. Mikä sen ahdistavampaa kuin jos hänelle selviää, että tuomion lopputulos tulee olemaan kaikille täysi yllätys eikä ole mitään tapaa varmistaa, kumpi kohtalo itseä odottaa.
Aikojen lopulla tapahtuvaa kaksijakoista tuomiota ei suoraan asetettu kyseenalaiseksi. Varsin ristiriitainen olo messusta siis lopulta jäi. En lausunut uskontunnustusta, ehtoollisella kävin.
*
Matkustin
seuraavaan kirkkoon, jossa minua oli kuulemma jo kaipailtu antamaan viimeinen
tuomio siitä, miltä sävelkorkeudelta toisen adventtisunnuntain virret aloitetaan.
Sen lisäksi ohjelmassa oli keskustelua sunnuntain teemoista.
Keskustelu oli pitkä ja intensiivinen. Kaikki olimme varmaan yhtä mieltä siitä, että tuomiosunnuntain tekstit voivat olla syvästi vahingollisia ja että ne ovat kirjaimellisesti ymmärrettyinä järkyttäviä. Miten tämän kristillisen tradition kanssa sitten pitäisi kristittynä elää, mitä ajatella?
Monenlaiset
ajatukset sinkoilivat. Ehkä tekstit ovat peili vuohien ja lampaiden
tutkisteluun itsessämme. Niiden kautta voimme tarkastella omia tekojamme, omia pelkojamme,
omaa tuomitsevuuttamme. Ehkä ne edustavat alkeellisemman tason uskonnollista ajattelua,
josta olisi syytä kasvaa yli. Ehkä tekstit voi sivuuttaa keskittymällä Raamatun
ytimeen, armoon ja rakkauteen, tai ehkä niiden täytyy antaa vaivata ja hyväksyä
se, että kaikkea emme ymmärrä. Entä pitäisikö meidän kristittyinä ottaa kantaa
ja puuttua vahvemmin, kun tekstejä käytetään ihmisten erottelun ja väkivallan
välineinä? Miten yhteisönä ja seurakuntana voisimme tukea niitä, joiden haavoja
pelkkä tekstien kuuleminen voi aktivoida?
Kysymyksiä oli enemmän kuin vastauksia, mutta oli ihanaa, että toiset toivat itsensä aiheen äärelle. Siitä tulee vähemmän yksinäinen olo.
*
Lopuksi oma
pieni tuomiosunnuntain saarna.
Luin Hesarista (12.10.2024) Aleksei Navalnyin mietteitä vankila-ajalta. Hän kertoi ”kuntoilustaan” pienessä kanaverkolla katetussa tilassa, jossa mahtui ottamaan 27 lyhyttä askelta. Hän pohti diktatuurien sitkeyttä ja vankiloissa syyttöminä istuvia toisinajattelijoita, joista monet kuolevat yksin, saamatta koskaan oikeutta. Hän ei halunnut elätellä turhia toiveita siitä, että hänelle itselleen kävisi sen paremmin, eikä käynytkään: Navalnyi kuoli vankilassa ilmeisesti myrkytyksen uhrina, kaukana perheestään. Usein tuntuu, että kun pimeys ottaa vallan, kaikkein kohtuuttomimmin siitä kärsii ihmiskunnan parhaimmisto, ne rohkeimmat ja oikeudentuntoisimmat, jotka uskaltavat asettua vastarintaan.
Navalnyi kertoi
myös, että yhdessä vankilan huoneessa joku oli raapustanut ikkunan viereen
kuulakärkikynällä ”Palakoot ne kaikki helvetissä”. Ymmärrettävä toive.
Helvetti on olemassa, koska kaipaamme niin kovasti sitä, että oikeus toteutuisi. Että Navalnyin murhaajat ja lasten pommittajat joutuisivat joskus tilille teoistaan, jos ei tässä maailmassa niin taivaallisen tuomarin edessä kuoleman jälkeen. Navalnyi saisi perheensä takaisin ja hänen perheensä saisi hänet, samoin kuin sodissa rikki revityt perheet tulisivat taas ehjiksi.
Tällaisista toiveista ylösnousemusajattelu ja viimeisen tuomion tekstit kumpuavat. Alun perin juutalaiset ajattelivat, että hyvin elävälle käy hyvin, väärintekijälle huonosti jo maanpäällisessä elämässä. Vainojen alla hurskaat kuitenkin joutuivat kärsimään ja kuolemaan, vaikka he olisivat ansainneet palkkion ja vainoojat rangaistuksen. Se ei ollut oikein, joten tilien tasaaminen kuoleman jälkeen piti kehittää ratkaisuksi.
Erinäisten teologisten vääntöjen ja kiepautusten jälkeen kävi kuitenkin niin, että uskosta tuli tuomion kriteeri, vaikka sekä Matteuksen evankeliumissa että Ilmestyskirjassa tuomio tapahtuu tekojen mukaan. Viimeisen tuomion teksteistä, joiden tarkoitus oli olla oikeuden asialla, tuli hopeatarjottimelle asetettuja ja jumalansanaksi sementoituja hengellisen väkivallan välineitä. Jos uskot oikein, pääset taivaaseen, jos taas väärin, päädyt helvettiin.
Iankaikkisen, peruuttamattoman onnen tai kärsimyksen ajatus on niin äärimmäinen ja hurja, etten tiedä, miten kristikunta on selvinnyt näiden tekstien kanssa jotenkin selväpäisenä. No, ehkä ei olekaan. En minä ainakaan. Olin 19-vuotias, kun siirryin lammaslaumasta vuoheksi, valon lasten joukosta pimeälle puolelle. Niin minulle sanottiin ja näkemystä tuki koko se maailmankuva, johon olin kasvanut. Seuraavista vuosista, jotka olisivat voineet olla ensirakkauden huumaa, itsenäistymistä ja omien siipien kasvattelua läheisten turvallisella tuella, tuli paniikin ja ahdistuksen sekaista itseeni käpertymistä, josta en varmaan vieläkään ole toipunut sikäli, että edelleen etsin kadonnutta luottamusta elämää ja Jumalaa kohtaan.
Vaimo tuli kotiin omilta tuomiosunnuntain retkiltään. Hänkin oli ollut kirkossa ja kuunnellut tekstejä ja virsiä lievästi järkyttyneenä. Ehkä tuomion voisi ymmärtää vähän samoin kuin karman, hän pohti. Tietynlainen toiminta vääjäämättä johtaa kärsimykseen, ei ulkoisen tuomarin päätöksen vuoksi, vaan eräänlaisena luonnonlakina. Se tekee meissä jotain, joka vie kauemmas yhteydestä. Silloin hengelliset ohjenuorat olisivat apuvälineitä siihen, miten voi löytää takaisin yhteyteen, eivät mittapuita, joiden perusteella ihminen tuomitaan.
Niin, onko kadotuksella ja tuomiolla mitään virkaa hengellisyydessä, jossa ei uskota kuoleman jälkeen koittavaan kosmiseen oikeusistuntoon ja kahtiajakoon?
Nykyään ajattelen, että Jumala on hyvyys, totuus ja rakkaus. Niinpä uskon, että jokainen, joka tässä maailmassa on hyvyyden, totuuden ja rakkauden asialla, on Jumalan valtakunnan asialla riippumatta siitä mitä maailmankatsomusta hän edustaa tai kuuluuko Jumala käsitteenä hänen elämäänsä vai ei.
Ehkä sana ”usko” Jeesuksen sanoissa ja Raamatussa pitäisi ymmärtää paljon universaalimpana ihmisen ominaisuutena kuin se perinteisesti on ymmärretty. Arkikielessä ajatellaan, että jos ihminen on ”uskova”, hän on jollain tavoin uskonnollinen, mutta ehkä se tarkoittaa pikemminkin jotain sellaista, että uskova ihminen on auki hyvyydelle ja rakkaudelle, uskaltaa luottaa elämään, näkee maailmassa toivoa ja tarkoitusta.
Kadotus voi olla tällaisen yhteyden ja avoimuuden puutetta, jotain mikä on meille kaikille tuttua. Joudumme kadoksiin itseltämme, toisilta ihmisiltä ja Jumalalta etenkin niin, että maailma satuttaa meitä ja rakennamme henkisiä muureja suojaksemme. Se ei tarkoita, että olisimme pahoja, mutta pahuus kytkeytyy kuvioon niin, että pahat teot toisaalta rikkovat yhteyttä, toisaalta kumpuavat yhteyden puutteesta. On ihmisiä, joiden teot osoittavat, että he ovat ilmiselvästi eksyneet hyvin kauas hyvyydestä, totuudesta ja rakkaudesta, siis kauas Jumalasta. Ehkä ihminen voi eksyä niin kauas kadoksiin, ettei hän enää löydä takaisin.
Hyväksyntä ja turvallisuuden tunne ovat aivan olennaisia siinä, että ihminen vähitellen uskaltaa tulla suojamuuriensa takaa esiin, yhteyteen. Siksi kaikenlainen tuomitsevuus on hengellisyydelle pahinta myrkkyä. Hengellinen väkivalta pitäisi ottaa kirkossa vakavasti, paljon vakavammin kuin nyt otetaan.
Toisaalta hengelliset opettajani sekä kristillisestä että ei-kristillisestä suunnasta tuntuvat sanovan samaa: Jumalasta ei voi pudota pois mitenkään, hän on meidän ytimessämme. Kokemuksellisesti on mahdollista olla erossa hänestä, mutta ei tosiasiassa. Silloin kadotus olisi vain eräänlainen harha, mutta harhoistakin käsin ihmiset voivat tehdä pahoja asioita.