Ystävä pyysi, voisinko ”juurta jaksaen ja tarkkaan selittää Jeesuksen ristinkuoleman merkityksen”. Nauratti, koska toive on niin mahdoton toteuttaa, mutta lupasin ottaa kysymyksen vakavasti.
Piti alkuun selvittää jotain helpompaa, joten selvitin, onko sattumaa, että ”kristinusko” sisältää myös sanan risti. Ei ole. Sanan risti etymologia juontaa muinaisvenäjän ja saksan kautta sanaan Kristus, joka taas on alkuaan kreikkaa ja merkitsee voideltua. Ristipistot, risteykset, ristikot, ristinollat, risteilyt ja kaikki muut ristinmuotoiset asiat ovat siis saaneet nimensä Jeesukselta. Ja kahden kohtisuoraan toisensa leikkaavan viivan muoto liittyy Jeesukseen tietysti siksi, että roomalaisilla oli aikoinaan ikävä tapa teloittaa ihmisiä.
Molemmissa lähikirkoissani roikkuu alttarin takana iso puinen krusifiksi, ristille käsistä ja jaloista naulattu ihminen. Silmä tottuu ja lakkaa hätkähtämästä näkyä, joka muuten olisi järkyttävä. Ajattelen tuttua lasta, joka ei halua kuulla mitään Jeesuksesta ilmeisesti siksi, että on säikähtänyt nähtyään ristiinnaulitun kuvia. Ei ihme. Kristinuskon symboli on rujo ja väkivaltainen.
Kristillisessä mielessä Jeesuksen ristinkuolema ei tietenkään ollut mikä tahansa teloitus, vaan osa suurta kosmista suunnitelmaa, jonka tarkoitus oli korjata eli sovittaa Jumalan ja ihmisten välit, jotka olivat syntiinlankeemuksessa menneet rikki. Mitä tämä sitten tarkoittaa? Helpommin sanottu kuin selitetty, koska yhdessä lauseessa tuli jo monta vaikeaa sanaa: Jumala, sovitus ja synti. Syntiäkin tässä olisi hyvä pohtia, koska se on se ongelma johon Jeesuksen ristinkuoleman pitäisi olla vastaus, mutta kirjoitan nyt vain sovituksesta.
Jos googlaa sanan sovitus, löytää tiensä evlut-kirkon sanastoon, jossa selitetään suurin piirtein niin, että Jumala tahtoi armahtaa ihmisten pahat teot, mutta oikeudenmukaisuuden vaatimus ei millään antanut periksi katsoa niitä läpi sormien. Siksi tarvittiin sijaisuhri, joka kärsi ihmisten ansaitseman rangaistuksen ja otti vastaan Jumalan vihan heidän puolestaan. Näin hän lunasti ihmiset vapaiksi synnin orjuudesta. Jumala uhrasi poikansa, eli periaatteessa itsensä, ja sitten hyväksyi tämän itse itselleen antamansa uhrin.
Aika outo kuvio, jonka perusteeksi esitetään Jumalan potema sisäinen ristiriita. Miksi Jumalan piti kehittää tällainen ihmeellinen manööveri voidakseen olla armollinen? Entä miksi ihmiset piti lunastaa vapaiksi ja kenen tai minkä vallasta – eikö kyse ollutkaan vain Jumalan oikeudenmukaisuuden tarpeesta?
Voisinpa tarjota ystävälleni kauniita ja viisaita sanoja sovituksesta, koska niitäkin on varmasti kirjoitettu paljon, mutta kykenen lähinnä kertomaan, mitä olen asiasta oppinut systemaattisen teologian peruskurssilla. Teologit ovat tietysti taittaneet paljon peistä siitä, miten Jeesuksen ristinkuoleman oli tarkalleen ottaen tarkoitus vaikuttaa ihmisten hyväksi. Karkeasti voi sanoa, että sovitusta kuvaavia perinteisiä metaforia on viidenlaisia:
- Jeesus
uhrina. Raamatullinen kuva Jeesuksesta pääsiäislampaana ja karitsana on looginen
jatkumo Jeesuksen ajan juutalaiseen käytäntöön teurastaa eläimiä syntien
sovitukseksi, mutta useimmille nykyihmisille se lienee vieras ja verisyydessään
aika luotaantyöntävä. Herää kysymys, millainen Jumala kaipaa verenvuodatusta.
Vai asettuiko Jumala uhriksi sanoakseen, että lopettakaa hyvät ihmiset se
uhraaminen?
- Jeesus lunnaina. Lunastuspuheen taustalla häälyy hahmo, jota nykykristityt eivät yleensä kovin mielellään muistele: Perkele. Varhaisten teologien mieleen juolahti nimittäin pohtia sitä, kenelle lunastuksen hinta maksetaan. Jotkut ajattelivat, että syntiin langennut ihminen on ikään kuin Perkeleen panttivankina ja Jeesus on se seteleitä täynnä oleva salkku, jonka Jumala kiikuttaa paikalle ostaakseen ihmiset vapaiksi. Toiset eivät voineet hyväksyä ajatusta, että paholaisella olisi oikeus tai kyky periä lunnaita Jumalalta, joten he ajattelivat että lunnaat piti maksaa Jumalalle.
- Jeesus sijaiskärsijänä. Canterburyn piispa Anselmin 1000-luvun lopulla muotoilema sovitusteoria elää yhä ja voi hyvin. Siinä ihminen on velassa Jumalalle rikottuaan Jumalaa vastaan ja Jumalan oikeudenjano vaatii velan sovittamista. Jeesus tuotti synnittömällä elämällään ja kuolemallaan niin suuren ansion, että se riittää kuittaamaan velan ihmisten puolesta, jotka eivät siihen itse kykene. Myöhemmin tähän malliin ympättiin mukaan ajatus sijaisrangaistuksesta: Kristus kärsii ihmisten puolesta näille kuuluvan Jumalan rangaistuksen. Sijaisrangaistusteoriaa on kritisoitu paljon, koska se antaa Jumalasta aika kyseenalaisen kuvan ja koska syyttömän rankaiseminen syyllisten sijaan sotii oikeustajua vastaan.
- Jeesus voittajana. Jeesuksen täytyi kuolla, jotta hän voisi kukistaa kuoleman ja pahan vallat ja nousta sitten kuolleista. Varhaiset teologit keksivät, että Jeesus oli eräänlainen huijaus, vähän kuin kosminen onkimato, johon kuolema ahnaasti tarttuu mutta huomaa nielaisseensa madon mukana koukun. Jeesus ei ollutkaan tavallinen ihminen, vaan hänessä oli jumalallinen luonto. Niinpä Perkele jallitettiin ansaan, minkä seurauksena hän koki tappion.
- Jeesus rakkauden osoituksena ja esimerkkinä. Tässä ajatuksessa Jeesuksen elämä ja kuolema on eräänlainen jumalallinen demonstraatio, jonka tarkoitus on liikauttaa ihmistä niin, että hän muuttuu mieleltään ja kääntyy kohti Jumalaa. Jeesus ja hänen pyyteetön, itsensä uhraava rakkautensa tarjoaa täydellisen moraalisen esimerkin, jota seurata ja joka herättää ihmisessä vastarakkautta. Tämäkin juonne on kulkenut mukana ristin merkitystä koskevissa pohdinnoissa läpi kristillisen historian.
Saattaa
tietysti olla myös niin, että Jeesus kuoli ihan muuten vain. Että se ei ollut osa
suurta kosmista suunnitelmaa vaan vain valitettava seuraus hänen
pyrkimyksestään julistaa Jumalan valtakuntaa ja elää sen mukaisesti. Kristittyjen hommaksi jäi etsiä selitys hänen kuolemalleen. Miten asia onkin, teologian
opiskelu on kivaa siksi, että sen jälkeen osaa jäsentää paremmin kristillistä
kielenkäyttöä ja asettaa sitä kontekstiin. Se antaa myös tilaa omille
ajatuksille, kun tiedostaa, että tässäkään asiassa Raamattu ei tarjoa mitään yksiselitteistä
kuvaa eivätkä kristikunnan parhaat aivot ole sellaista kyenneet parissa vuosituhannessa muotoilemaan.
Uskonnollisten metaforien ei tarvitse olla toisensa poissulkevia eikä edes ”totta” sellaisessa kirjaimellisessa mielessä kuin yleensä ajattelemme asioiden olevan tosia. Ajattelen niitä sanallisena hapuiluna arvoituksen äärellä. Ristissä uskonnollinen vertausten kieli kuitenkin leikkaa historiallista todellisuutta, koska Jeesuksen ristinkuolema on historiallinen fakta sikäli kuin mikään niin vanha asia voi olla. Kovin montaa asiaa Jeesuksesta ei tieteellisessä mielessä tiedetä, mutta se tiedetään, että jostain syystä hänestä haluttiin päästä eroon.
Tällaisia kysymyksiä ristin äärellä kannattaa ehkä funtsailla: Millaista jumalakuvaa sovitusmetaforat rakentavat? Mihin suuntaan sovitus kohdistuu: Jumalaan, pahaan vai ihmisiin? Onko sovituksessa kyse objektiivisesta tapahtumasta, jossa jokin kosmoksessa muuttui noin vuonna 30 riippumatta siitä mitä ihminen asiasta ajattelee, vai subjektiivisesta tapahtumasta, jossa muutos tapahtuu ihmisen sisällä ja olennaista on ihmisen suhde sovituksen ideaan?
Jos itse pitäisi lähteä näissä raveissa veikkaamaan, niin kyllähän tuo viitoshevonen kutsuu eniten, muitakaan ratsuja poissulkematta. Jos jokin minua ristiinnaulitsemisessa koskettaa, väkivallan aiheuttaman järkytyksen lisäksi siis, niin erityisesti se ajatus, että siinä Jumala kärsii ihmisenä ihmisten rinnalla. Se puhuttelee, että kristinuskon kuva Jumalasta on haavoitettu ja heikko, että voitto on kätketty tappioon. Näin kirjoitti Klemens Aleksandrialainen (n. 150–215): Sillä [Kristus] tuli alas, tämän vuoksi hän otti ihmisen luonnon, tämän vuoksi hän halusi kärsiä ihmiskunnan kärsimykset, että kutistumalla heikkoutemme tilaan hän voisi kohottaa meidät valtansa mittoihin. (McGrath, s. 468.)
Tai keskiajalla Pierre Abélard (1079–1142): Usko Kristukseen lisää rakkauttamme, koska uskomme, että Jumala on Kristuksessa liittänyt inhimillisen luontomme häneen itseensä ja kärsimällä tuossa luonnossa hän on osoittanut meille tuon muita suuremman rakkauden, josta Kristus itse puhuu: ”Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa” (Joh. 15:13). Tämä armo liittää siis meidät häneen ja lähimmäisiimme katkeamattomalla rakkauden siteellä. – – Tästä syystä Kristuksen kärsimyksen kautta tapahtuva lunastus on tuo syvä rakkaus meissä, joka ei vain vapauta meitä synnin orjuudesta, vaan takaa meille myös Jumalan lasten todellisen vapauden, jotta voisimme tehdä kaiken rakkaudesta emmekä pelosta – rakkaudesta häntä kohtaan, joka on osoittanut meille niin suurta armoa, ettei suurempaa ole. (McGrath, s. 469.)
En tiedä miten tämän selittäisi lapselle, joka pelkää ristiinnaulittua. Miten selittää, että väkivaltaisen näyn on tarkoitus kuvata rakkautta? Ehkä sanoisin, että Jeesus oli kiltti ja rakasti kaikkia, mutta ihmiset tekivät hänelle pahaa. Sitten voisi siirtää keskustelun ylösnousemukseen.
*
Lähteinä käytetty:
- Olli-Pekka Vainion sovitusluento systemaattisen teologian peruskurssilla keväällä 2024
- Alister E. McGrath: Kristillisen uskon perusteet: johdatus teologiaan. Kirjapaja 2012.
- Tommi Lehtonen: Kristillisen sovitusopin päätyypit. Teologinen Aikakauskirja 115, 531–540. https://journal.fi/tatt/article/view/141358/88993